SUPERMARKTHELDEN

SUPERMARKTHELDEN GAAN VOL VOOR NIEUWE CAO

Tekst Ronald de Krei Beeld Doon van de Ven

RONALD VAN DER FLIER: ‘WE ZIJN BEREID HEEL VER TE GAAN’

De kaderleden van FNV Handel in de supermarkten steken al hun kracht in een volgende écht goede cao. Centraal in hun aanpak staan eenwording en bewustwording.

Met de Facebookactie #waardeeronswerk heeft FNV Handel eind vorig jaar een ultieme poging gedaan om de geesten rijp te maken voor een mooie loonstijging voor het supermarktpersoneel. Dat is helaas niet gelukt. Het CNV nam genoegen met een loonstijging van slechts 2,5 procent – minder dan de inflatie in 2019 – en zette begin dit jaar samen met de werkgevers een handtekening onder de nieuwe cao. Ook het YouTube-filmpje “Welke held kan deze Kerst nog redden?”, waarin FNV Handel de term “supermarkthelden” lanceerde, kon hier niets aan veranderen.

TERUG AAN DE ONDERHANDELINGSTAFEL

De “CNV-cao” loopt echter op 1 april aanstaande alweer af, en staat het overleg over weer een nieuwe cao alweer op beginnen. ‘We gaan er gewoon vanuit dat wij ook nu weer uitgenodigd worden door de supermarktwerkgevers verenigd in de VGL’, zegt Ronald van der Flier, medewerker bij Lidl en voorzitter van de Sectorraad FNV Handel. ‘Zelf willen wij er natuurlijk ook bij zijn om te zorgen dat de medewerkers krijgen wat ze na jaren had werken hebben verdiend.’

Maar hoe te handelen in deze nieuwe cao-ronde? FNV Handel heeft de vorige cao niet getekend en noemde de gemaakte afspraken daarin “schandalig”. Ook naar het CNV toe zijn er pijnpunten. ‘Er waren afspraken tussen FNV en CNV over het verloop van de onderhandelingen, maar dit is ergens flink misgegaan’, zegt Van der Flier. ‘Ik denk niettemin dat we hier verder maar beter geen woorden meer vuil aan moeten maken. We beginnen gewoon van voor af aan en zetten alles op alles om met een prachtig resultaat thuis te komen.’


GOEDE VOORBEELDEN

Als het gaat om het boeken van succes, kunnen Van der Flier en zijn collega-kaderleden zich spiegelen aan goede voorbeelden elders in de detailhandel. De medewerkers van het distributiecentrum van Etos hebben de werkgever met stakingsacties op de knieën gedwongen. Hun collega’s bij drankenproducent Avandis boekten een soortgelijk succes en ook in de technische groothandel was het niet anders.

‘We beraden ons intensief op een goede aanpak’, aldus Van der Flier. ‘Vast staat in ieder geval dat we ledengroei nodig hebben om ons steviger op te kunnen stellen. We hebben prima kadergroepen bij Aldi, Lidl en AH. Maar er zijn daarnaast nog veel andere supermarkten waar we onvoldoende leden en kaderleden hebben. Daar gaan we nu wat aan doen.’

Eenwording door bewustwording, dat is zo ongeveer waar het om draait. ‘Om leden naar je toe te kunnen halen, moet je ze eerst goed uitleggen wat er voor hen allemaal op het spel staat. Bijvoorbeeld dat er met de afschaffing van de zondagstoeslag minder hulpkrachten te vinden zullen zijn en dat de hulpkrachten die nu er nu werken flink gaan inleveren in salaris. Dat heeft op zijn beurt weer gevolgen voor de vaste krachten.’

CENTEN VERSUS PROCENTEN

‘Misschien moeten we ook niet langer praten over procentuele loonsverhogingen’, vervolgt Van der Flier zijn verhaal. ‘Dat is voor velen te abstract. Centen in plaats van procenten. Zoiets als 50 cent per uur voor iedereen erbij. Dat is een veel duidelijker doel.’

Ook de klanten zullen betrokken worden in het bewustwordingsproces. ‘We gaan op Facebook door met #waardeeronswerk, maar zullen ook nieuwe initiatieven ontplooien. Andere kaderleden van FNV Handel zijn in de winkelstraten bezig geweest om klanten hun waardering te laten tonen naar het winkelpersoneel toe. Door middel van kaarten konden zij een persoonlijke waardering uiten. Zoiets is ook mogelijk in de supermarkten: waardering tonen voor het altijd klaar staan voor de klanten, ook tijdens de feest- en zondagen.

BEREID VER TE GAAN

Wat dit alles uiteindelijk moet opleveren? ‘In ieder geval géén verslechteringen’, benadrukt hij met klem, ‘zoals het verminderen of schrappen van toeslagen. En natuurlijk een echt goede loonsverhoging, zodat het supermarktpersoneel eindelijk weer eens vooruit in plaats van achteruit boert. Dat is keihard nodig. Daar zijn we inmiddels van overtuigd. Vanuit die overtuiging zijn we bereid heel ver te gaan. Ik hoop daarom dat collega’s zich massaal bij ons zullen aansluiten.’

Deel deze pagina