TECHNISCHE UNIE

BETER COMMUNICEREN

Tekst Ronald de Kreij Beeld Doon van de Ven

'CORONA MAAKT HET GESPREK TUSSEN HET MANAGEMENT EN DE WERKVLOER ER NIET BETER OP'

Of het wettelijk voor te schrijven is, weet hij niet. Maar met Daniel van Valen aan het stuur in politiek Den Haag zal alles in het werk worden gesteld om werkgevers beter te laten communiceren met hun werknemers.

Op 17 maart vinden in Nederland parlementsverkiezingen plaats. Stel dat jij in de Tweede Kamer zou worden gekozen, wat zou jij dan als politicus veranderen ten gunste van jouw werk nu in de detailhandel? We vroegen het diverse leden van FNV Handel.

‘Goed communiceren met en luisteren naar de mensen op de werkvloer. Daar valt nog een wereld te winnen.’ Dat is de stellige overtuiging van Daniel van Valen, chauffeur bij technische groothandel Technische Unie. Het is op het werk net als in het dagelijks leven: slechte communicatie kan ontzettend veel kapot maken, vindt Daniel. ‘We hebben al zoveel voorstellen voor verbetering aangedragen, zoveel gezegd, maar er wordt zelden iets mee gedaan. Ja, het wordt wel opgeschreven, maar daarna hoor je er niets meer van. Op een gegeven moment denk je dan: ach, laat ook maar zitten.’

Corona maakt het gesprek tussen leidinggevenden en de werkvloer er niet beter op. De afstand tussen de partijen is alleen maar groter geworden. ‘Communiceren via de digitale snelweg zorgt voor meer misverstanden. Terwijl door goed met elkaar te overleggen en ook werkelijk naar elkaar te luisteren veel winst kan worden geboekt. Ook letterlijk, in geld uitgedrukt. Hoe vaak hebben we als werkvloer geen voorstellen gedaan om de vrachtwagens beter te beladen? Om de bakken waar de producten in worden vervoerd slimmer in te pakken? Maar nee hoor, daar wordt niets mee gedaan. Zelfs sommige zaken van tien jaar geleden zijn nog altijd niet opgepakt.’

Niet dat Daniel nu met tegenzin op de vrachtwagen zit, maar het is toch jammer, concludeert hij. ‘We hebben gelukkig een goede, zij het zwaar bevochten cao, een aardig salaris en leuk werk. Bovendien hebben we volgens mij ondanks de pandemie nog best een goede omzet gedraaid. Maar een schouderklopje zit er ook al niet in. Terwijl praten met de medewerkers, een beetje aardig voor ze zijn en luisteren naar wat ze te melden hebben toch geen bovenmatige inspanning zou hoeven vergen?’

‘Door goed met elkaar te overleggen kan veel winst worden geboekt’

Deel deze pagina