SONIA VELO RIVEIRO
OP DE ZEEPKIST: WERKDRUK (2)
Tekst Ronald de Kreij Beeld Doon van de Ven
‘WAT MEER RESPECT EN WAARDERING VAN DE KANT VAN DE WERKGEVER ZOU AARDIG ZIJN’
In de rubriek Op de zeepkist komen leden van FNV Handel aan het woord over problemen waar zij in hun werk tegenaan lopen. Denk aan onderwerpen als ziekteverzuim, personeelstekorten en de hoogte van het salaris. Deze keer: wat doet werkdruk met winkelpersoneel? Aan het woord is Sonia Velo Riveiro, salesmedewerkster bij de Bijenkorf.
‘De werkdruk is momenteel hoger dan normaal. Dat komt doordat veel collega’s vertrekken, met pensioen gaan of ziek uitvallen. Die worden niet vervangen want dat kost geld. Dus wordt het andere personeel gevraagd meer te werken. Dat is minder duur, want de Bijenkorf werkt met plus- en minuren. Het bedrijf mag je vragen 25 procent meer dan je contracturen te draaien. In periodes waarin het rustig is krijg je die uren dan terug. In de maanden februari of maart bijvoorbeeld.’
‘Ik heb bewust de stap terug gedaan van fulltime naar 22 uur per week werken. Ik wilde er namelijk zijn voor mijn kinderen. Maar door het systeem van plus- en minuren lukt dat lang niet altijd. Soms werk ik met mijn 22 uur evenveel dagen als mijn collega met een contract van 32 uur, terwijl die wel 500 euro per maand meer verdient dan ik. Dit wil ik niet. Temeer omdat de compensatie in uren vaak gebeurt op momenten dat je er niet op zit te wachten. Dat mag je niet zelf bepalen. En je kunt je plusuren ook niet opsparen voor extra vakantie. Was dat maar waar! Dit systeem is al met al alleen gunstig voor de werkgever.’
‘Samen met mijn collega’s heb ik al meer dan tien keer gestaakt voor een leefbaar loon. Dat draagt trouwens óók bij aan minder werkdruk. Want met een beter loon blijven meer mensen bij de Bijenkorf werken.’
‘Ik werk op de lingerieafdeling, maar ben ook achtervang voor beenmode en damesschoenen. Dus ook voor die afdelingen moet ik alle productkennis in huis hebben. Waar is iets gemaakt, welke materialen zijn er gebruikt, dat soort dingen. En dan moet je ook nog premium service verlenen, dus de klant in de watten leggen en een belevenis meegeven. Maar een premium salaris staat hier niet tegenover.’
‘We krijgen dagelijks te horen hoe we scoren qua targets en omzet. Dat zou moeten werken als een stimulans. Zo van: kijk eens hoe goed we het doen. Maar ik zie het meer als een aansporing om nóg harder te gaan werken. En als je aan de bel trekt over de werkdruk, dan krijg je het advies om minder te gaan werken. Maar dat heb ik al gedaan! Dat heeft mijn werkdruk alleen maar verhoogd.’
‘De oplossing moet komen uit meer personeel. Ik kan natuurlijk ook weggaan, maar dat is geen optie. Daarvoor vind ik dit werk gewoon nog veel te leuk. Maar wat meer respect en waardering van de kant van de werkgever zou wel aardig zijn. De medewerkers van de Bijenkorf hebben hart voor de zaak. Het zou fijn zijn als dit omgekeerd ook het geval was.’

Sonia Velo Riveiro: ‘Tegenover onze premium service staat geen premium salaris’