VOORWOORD
RESPECT
Assistent drogist en vakbondskaderlid Emma van Hommelen doet vol overtuiging mee aan de stakingsacties van het personeel bij Etos. ‘Het gaat mij niet om de strijd, maar om het kunnen voeren van een goed gesprek.’
We willen 10 procent erbij en meer respect. Dat zijn in een notendop de wensen waar het personeel van Etos voor strijdt. Hard voor strijdt, want we hebben er al diverse keren voor gestaakt. Terwijl er nooit eerder is gestaakt in de geschiedenis van Etos.
Respect is een belangrijk onderdeel van onze wensen. De werkgever zou best meer waardering mogen tonen voor onze inzet. We hebben tijdens de coronapandemie keihard doorgewerkt en ons meer dan 100 procent ingezet voor de goede zaak. Maar veel hebben we hier niet voor terug gekregen. En ook nu, met de acties, hebben we meerdere malen moeten staken voordat er überhaupt reactie kwam vanuit Ahold. Hierdoor voelen wij ons niet gehoord noch serieus genomen.
Anderzijds heb ík ontzettend veel respect voor onze winkelmanagers. Zij zijn het die de aanzet hebben gegeven voor deze acties. Niet eens zozeer voor zichtzelf, maar voor ons, de verkopers. Alle credits hoor! Neem mijn eigen winkelmanager. Die legt heel geduldig en duidelijk uit waar de acties om draaien, dat staken een wettelijk recht is, maar dat niemand zich verplicht hoeft te voelen mee te doen. Iedereen mag vinden wat ‘ie vindt. Prachtig, en voor mij heel stimulerend.

Ik ben van het mogen zeggen wat je vindt en staan waar je voor staat. Maar ook van het samen sterk: hoe meer hoe beter. Dat mijn familie, vrienden, vaste klanten en anderen aangeven ons te begrijpen en achter ons staan, geeft alleen maar meer vertrouwen. Ik ben ook niet bang dat ik hierdoor mijn baan verlies. Etos heeft ons tóch nodig.
De grote actiebijeenkomst in Utrecht voelde echt geweldig. De opkomst was ondanks het slechte weer enorm en iedereen zat vol goede energie.
Toch is zo’n actietraject ook spannend. Je staat tegenover je werkgever en kijkt hem recht in de ogen aan. Maar het gaat mij niet om de strijd. Het gaat mij om het kunnen voeren van een goed gesprek. Dan is het fijn als er ook écht naar je geluisterd wordt. Dat jouw argumenten worden gehoord en gewogen. Dat er begrip is voor wat je zegt. Zolang dat niet het geval is zijn we bereid door te gaan. Totdat ons doel bereikt is.
Dit laatste is denk ik óók in het belang van Etos. Want dan willen meer mensen bij ons komen werken, wordt de serviceverlening beter en de werkdruk minder. Daarnaast voorkomen we hiermee dat er meer collega’s weglopen van een toekomst bij Etos, op zoek naar een werkgever die beter betaalt. Win-win voor alle partijen.
Emma van Hommelen, Assistent drogist Etos en kaderlid FNV Handel