IKEA & HORNBACH

‘IKEA SLOOT DE DEUREN, HORNBACH NIET. EN TOEN?

Tekst Ronald de Kreij Beeld Tycho Wetzels, Marloes van Rooij, Shutterstock

Toen Nederland als gevolg van de coronacrisis op slot ging, sloot ook Ikea de deuren. In het belang van de veiligheid van medewerkers en klanten. Bouwmarkt Hornbach deed dit niet, en het liep er storm met kooplustige klanten. Wat heeft dat met de medewerkers gedaan?

Wat doen mensen wanneer ze gevraagd wordt zoveel mogelijk uit de buurt van anderen en liever nog vooral thuis te blijven? Juist. Ze trekken er massaal op uit om te ontspannen (parken, strand) of klusjes te doen die zijn blijven liggen (naar de bouwmarkt, een tuincentrum, een afvalscheidingsstation en zo meer). Wat dat betreft had een bedrijf als Ikea gouden tijden kunnen beleven als het niet al vrijwel direct na de afkondiging van de “intelligente lockdown” de deuren had gesloten. Dit overigens in nauw overleg met vakbond FNV Handel, die had aangedrongen op een gezonde werkomgeving voor de medewerkers. Dat was goed gezien van het woonwarenhuis en de vakbond. Toen Ikea eind april na zes weken de deuren weer opende, stroomden de klanten massaal toe. Maar toen was er tijd genoeg geweest om de nodige voorzorgsmaatregelen voor de medewerkers én de klanten te treffen.

‘Op alle plekken waar contact is tussen medewerkers en klanten hangt plexiglas’, vertelt verkoopmedewerkster én FNV-kaderlid Marieke Siegers kort na de heropening. ‘Er staan stippen op de vloer waarop klanten verzocht wordt te wachten, er is een deurbeleid zodat er niet te veel mensen tegelijk binnenkomen en de klanten wordt nadrukkelijk verzocht contactloos te betalen.’

OMGEKEERDE WERELD

Elders was het de omgekeerde wereld. Bouwmarkten als Hornbach, Gamma en Praxis besloten wél open te blijven. Ook hier drong FNV Handel aan op maatregelen in het belang van de gezondheid van de medewerkers. In goed overleg troffen de bouwmarkten daarna veiligheidsmaatregelen. De leden hielden de FNV continu op de hoogte zodat de bond over door hen aangedragen onderwerpen in overleg kon gaan met de bouwmarkten. ‘De situatie is op dit moment goed geregeld’, vertelt Raoul Wetzels, eerste verkoper bij Hornbach én kaderlid van FNV Handel. ‘We hebben externe beveiliging aan de deur, handschoenen voor de medewerkers, hesjes met een anderhalvemeteraanduiding, er zijn regels voor het maximum aantal mensen in een pad … Prima zo.’ Aan het begin van de coronacrisis was dat anders. ‘Ik schrok me rot. De eerste twee weken was het giga druk. Files voor de deur, hele gezinnen die kwamen winkelen; de mensen snapten er niets van.’ Hoe druk het ook was, de medewerkers op de werkvloer stonden met lege handen. ‘Zeker in het begin van die periode had ook ik het idee dat we de tent misschien maar beter hadden kunnen sluiten. Bedrijfsbreed drong het besef door dat er in ieder geval snel iets geregeld moest worden voor de veiligheid van het personeel. Dat heeft nog wel wat voeten in aarde gehad en tijd gekost, maar inmiddels is het zoals gezegd goed geregeld.’

‘OP ALLE PLEKKEN WAAR CONTACT IS TUSSEN MEDEWERKERS EN KLANTEN HANGT PLEXIGLAS’, VERTELT VERKOOPMEDEWERKSTER ÉN FNV-KADERLID MARIEKE SIEGERS’
‘DE SITUATIE IS OP DIT MOMENT GOED GEREGELD’, VERTELT RAOUL WETZELS, EERSTE VERKOPER BIJ HORNBACH ÉN KADERLID VAN FNV HANDEL.'

MORAAL

Moraal van dit verhaal? Ikea heeft onmiskenbaar omzetverlies geleden, ook al is de winkel op internet opengebleven en hebben de medewerkers in deeltijd doorgewerkt als “orderpickers” in hun eigen filiaal voor de artikelen die online werden besteld. ‘Mijn werkgever heeft bizar snel geschakeld’, oordeelt Siegers. ‘Op 17 maart kwam de lockdown van Nederland, en nog diezelfde dag waren alle winkels dicht. Op 18 maart zijn we verder gegaan als online winkel. De vakbonden en de medezeggenschap waren bij dit snelle traject nauw betrokken. Voor dit alles kun je dus alleen maar lof hebben. Ik denk dat ook de medewerkers overall erg tevreden zijn over deze aanpak.’ Bij Hornbach liggen de zaken wederom anders: het bedrijf heeft juist een goede periode achter de rug. Raoul Wetzels: ‘We krijgen elke week een algemene brief waarin staat hoe trots de bedrijfsleiding op onze inzet is. Inmiddels is ons dat nu wel duidelijk. Nu gaat het er om hoe onze inzet wordt gewaardeerd. Wat gaat Hornbach extra voor ons doen als de coronacrisis voorbij is? De huidige cao is eind april afgelopen, dus er moet weer overlegd worden over een nieuwe. We hebben eerder de broekriem aangehaald, omdat dat nodig zou zijn. Inmiddels hebben we een paar prima jaren achter de rug. Dus lijkt dit een goed moment om de waardering voor het personeel in hun salarissen te laten doorklinken en de opgelopen loonachterstand in te halen.’