SUPERMARKTEN

SUPERMARKTMEDEWERKER DURFT SUPERMARKT NIET IN

Tekst Ronald de Kreij Beeld Doon van de Ven

Bang aangelegd is hij niet. Maar hij wil ook niet spelen met zijn gezondheid. Dus zou Ronald van der Flier tijdens deze coronacrisis bij 60 tot 70 procent van de supermarkten niet als klant naar binnen gaan. En liever ook niet als medewerker.

Van der Flier, zelf medewerker bij Lidl en voorzitter van de Sectorraad FNV Handel, heeft eind april – na zes weken “intelligente lockdown” – in twee dagen tijd een groot aantal supermarkten van vrijwel alle concerns bezocht. Aanvankelijk zou hij op dat moment de tweedaagse van de sectorraad hebben geleid, maar die bijeenkomst ging vanwege de coronacrisis niet door. Hij gebruikte de vrijgekomen tijd om in opdracht van FNV Handel de stand van zaken in supermarktland te onderzoeken. Hij is zich rot geschrokken. ‘Ik heb diverse filialen aangetroffen waar ik absoluut niet naar binnen zou gaan’, vertelt hij. ‘Ik zou me er als klant niet veilig voelen. Geen deurbeleid, niemand die controleert, geen desinfecterende middelen beschikbaar, klanten op een kluitje… En het ging niet om supermarkten van één concern, maar van vrijwel alle concerns.’

BOETES

Wat Van der Flier heeft gezien kan niet alleen niet vanuit het oogpunt van de volksgezondheid, maar het mag ook niet. Inmiddels zijn diverse supermarkten beboet door controleurs van de gemeenten. Van der Flier zelf weet van twee gevallen. ‘Die hebben ieder een boete gekregen van 4.000 euro. Dat kan je met recht een stevige boete noemen. Maar ik moet wel zeggen dat er eerst waarschuwingen aan vooraf zijn gegaan. Kennelijk wilden de betreffende supermarktmanagers niet luisteren.’ Zo bezien is het maar goed dat Van der Flier geen gemeentelijke controleur is. ‘Dan had ik in twee dagen tijd enkele tientallen soortgelijke boetes kunnen uitdelen.’

Van der Flier, medewerker bij Lidl en voorzitter van de Sectorraad FNV Handel

FNV WIL MEEPRATEN

Wat gaat hij nu doen met zijn bevindingen? ‘In de eerste plaats ga ik ze gebruiken om met mijn eigen werkgever het gesprek aan te gaan over wat we doen en nog moeten doen om de supermarkt zo gezond mogelijk te houden voor de klanten én de medewerkers. Anderzijds willen we de uitkomsten gebruiken om als vakbond aan tafel te komen bij het overleg tussen het RIVM en de brancheorganisatie CBL. Die praten met elkaar over landelijke maatregelen, maar de stemmen van de klanten en van de supermarktmedewerkers ontbreken hierin. Terwijl het juist over hún veiligheid gaat. We willen nu dus als FNV Handel betrokken raken bij dit overleg.’

Deel deze pagina