LENNY WENINK
OP DE ZEEPKIST: PERSONEELSTEKORTEN (1)
Tekst Ronald de Kreij Beeld Doon van de Ven, FNV

‘STEL WERVINGSCOACHES AAN DIE ENKEL EN ALLEEN VERANTWOORDELIJK ZIJN VOOR DE WERVING VAN NIEUW PERSONEEL’


In de nieuwe rubriek Op de zeepkist komen leden van FNV Handel aan het woord over problemen waar zij in hun werk tegenaan lopen. Denk aan onderwerpen als werkdruk, ziekteverzuim, inflatie en het niveau van de salarissen. Aflevering 1: hoe kunnen de grote tekorten aan winkelpersoneel worden opgelost? Aan het woord is Lenny Wenink, verkoopster bij Gall&Gall in Ridderkerk.
‘Of ik iets merk van de personeelstekorten? Nou en of! Ik heb zojuist een zesdaagse werkweek van 46 uur achter de rug. En ik heb maar een contract van twaalf uur per week. Meer werken zou makkelijk kunnen, maar de werkgever is daar niet echt happig op. We hebben weet ik hoeveel vacatures. Maar als ik zie wat er geboden wordt, dan zijn dat vooral kleine contracten. Minimaal vier, maximaal twintig uur, maar vooral contracten tussen zes en twaalf uur. Gall&Gall biedt kennelijk liever twee keer zes dan één keer twaalf uur. Misschien in verband met mogelijke ziekte of andere uitval, ik weet het niet. Maar dit betekent wel dat je twee keer zoveel mensen nodig hebt, die er toch al niet of nauwelijks zijn, en dat je het werk min of meer reduceert tot een bijbaantje.’
‘Ik weet niet of creativiteit bij het werven van mensen kan helpen het personeelsprobleem op te lossen. Het is toch vooral een zakelijk probleem: het niveau van het salaris – te laag – en het niveau van de werkdruk – te hoog. Dit maakt het werk niet bepaald aantrekkelijk.’
‘Als ik verantwoordelijk zou zijn voor het werven van nieuwe medewerkers, dan zou ik het leuke van het werk benadrukken. De klantencontacten en de gesprekken, waarbij de klant vaak al snel zijn privéleven ter sprake brengt. Maar ook het samen uitzoeken van een goede fles als cadeau of een mooie wijn bij het eten. Ook zou ik weer meer investeren in de opleiding van het personeel. Proeverijtjes, de verschillen in wijnen, dat soort dingen. Vroeger gebeurde dit nog. Nu krijgen alleen de filiaalhouders nog een opleiding; zij moeten hun slijtersvakdiploma halen.’
‘Ik heb geen zicht op wat voor mensen Gall&Gall nieuw binnenhaalt, en ook niet op wie er allemaal waarom afvalt. Maar ik zou zeggen: als kandidaten niet competent zijn, maak ze dat dan. Leid ze op! Ik zou het overigens ook wel fijn vinden als Gall&Gall het goede personeel wat er wel is probeert te behouden. Want helaas raken we steeds meer collega’s kwijt door bijvoorbeeld de werkdruk en het salaris.’
‘Als ik nog een tip mag geven: stel wervingscoaches aan die enkel en alleen verantwoordelijk zijn voor de werving van nieuw personeel. Maak ze daar vrij voor. Nu moeten de winkelmanagers dit erbij doen, bij alle taken die ze toch al hebben. Net als al het andere personeel hebben ook zij het veel te druk. Dit kan zo niet doorgaan.’
‘We zijn momenteel hard bezig het hoofd boven water te houden. Dat ik daarom zes dagen achtereen in totaal 46 uur werk, doe ik voor de klanten. Dat mag trouwens ook wel eens gewaardeerd worden.’

Lenny Wenink: ‘Ik zou meer investeren in de opleiding van het personeel.’
