PATRICIA SIMONS
OP DE ZEEPKIST: PERSONEELSTEKORTEN (3)
Tekst Ronald de Kreij Beeld Doon van de Ven

Patricia Simons: ‘Het lijkt wel een moderne vorm van slavernij.’
In de nieuwe rubriek Op de zeepkist komen leden van FNV Handel aan het woord over problemen waar zij in hun werk tegenaan lopen. Denk aan onderwerpen als werkdruk, ziekteverzuim, inflatie en het niveau van de salarissen. Aflevering 1: hoe kunnen de grote tekorten aan winkelpersoneel worden opgelost? Aan het woord is Patricia Simons, winkelmanager bij sieradenwinkelketen Lovisa in Utrecht.
‘Begin deze zomer voerden we als winkelmedewerkers van Lovisa actie. We eisten normale loonbetaling, want de werkgever maakt er een puinhoop van. Het bijzondere van de actie was dat medewerkers uit Belgïe, Frankrijk en Nederland samen optrokken. Momenteel zijn er plannen in de maak voor een vervolgactie.’
‘Mijn collega’s in België hebben zelfs gestaakt voor betere arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden. Maar er verandert weinig. Dat is toch te zot voor woorden?! Het lijkt wel een moderne vorm van slavernij. Het verbaast me zeer me dat dit nog kan in onze moderne westerse maatschappij.’
‘Lovisa is een Australische keten met wereldwijd 546 winkels. Hiervoor waren we Duits. Toen was alles nog prima geregeld. Nu is dat wel anders. Te lage uurlonen, lonen die niet op tijd worden uitbetaald, vakantiedagen die niet worden doorbetaald, vrijwel altijd alleen in de winkel, geen pauzes, en dan ook nog eens extra werken tijdens saleperiodes. Ja, het is een ramp. Vind je het gek dat mensen dan vertrekken? En vindt op de huidige arbeidsmarkt maar eens nieuw krachten. Zeker met uurlonen van 5,82 euro voor 18-jarigen en 6,20 euro voor 19-jarigen. Daar krijg je niemand voor.’
‘We helpen als personeel mee om personeel te vinden. We spreken mensen aan en hangen flyers op achter de ramen. Maar Lovisa zelf werft nog steeds op de traditionele manier. Vaste contracten zitten er vrijwel niet in. Dat dit anders moet, ziet Lovisa niet in. Ja, er is een HR-medewerker aangenomen voor alle elf Lovisa-vestigingen in Nederland en België. Maar met die persoon mogen wij als personeel geen contact opnemen.’
‘In mijn winkel staat momenteel een mevrouw die de Nederlandse taal nog niet helemaal machtig is. Ik houd m’n hart vast, want ze staat ook nog eens alleen en ik kan haar niet helpen. Ik zit momenteel ziek thuis. Ik heb namelijk last van een chronische darmontsteking die bij stress extra opspeelt. En mijn werk geeft me veel stress.’
‘Ik heb een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Zelfs nu ik ziek thuis zit zou ik eigenlijk liever in de winkel staan. Dat doe ik natuurlijk niet, want dat gaat ten koste van mijn gezondheid. Wel heb ik me aangemeld bij de FNV. Met de vraag of zij misschien wél in staat zijn om de mensen bovenin onze organisatie wakker te schudden.’
‘Het zou fijn zijn als Lovisa ook zelf wat meer pogingen zou doen om nieuw personeel aan zou trekken en ons zou ondersteunen bij wat wij op dit vlak doen. Een bonus bijvoorbeeld, of een cadeaubon wanneer je een nieuwe kracht aandraagt, al dan niet uit je eigen familie- of kennissenkring. Ik wil me hier best voor inspannen, maar dan moet Lovisa wel eerst laten zien een betrouwbare werkgever te zijn. Je gaat mensen natuurlijk niet vragen te komen werken bij een bedrijf dat zijn werkgeversverplichtingen niet of slecht nakomt.’
‘WE HELPEN ALS PERSONEEL MEE OM PERSONEEL TE VINDEN’