CHRISTEL VAN DER STEL
OP DE ZEEPKIST: PERSONEELSTEKORTEN (5)
Tekst Ronald de Kreij Beeld Doon van de Ven
‘DE GOUDEN SLEUTEL VOOR MENSEN WERVEN IS VOLGENS MIJ JEZELF ONDERSCHEIDEN’
In de nieuwe rubriek Op de zeepkist komen leden van FNV Handel aan het woord over problemen waar zij in hun werk tegenaan lopen. Denk aan onderwerpen als werkdruk, ziekteverzuim, inflatie en het niveau van de salarissen. Aflevering 1: hoe kunnen de grote tekorten aan winkelpersoneel worden opgelost? Aan het woord is Christel van der Stel, medewerkster bij Aldi in Fijnaart
‘De tekorten zijn zonder meer groot. Veel studenten gaan weg en op de sollicitatieprocedures komt niemand af, dus de gaten worden niet opgevuld. Heel slim van Aldi in dit verband, dat vind ik althans, is de brainstormsessie voor het personeel met de vraag: wat vinden jullie dat er moet gebeuren? Daar heb ik nogal voor de hand liggend op gereageerd: bied een hoger loon en betere toeslagen! Maar ook: nodig ook eens wat oudere werknemers uit voor een sollicitatie. En wees flexibel met de werktijden voor moeders. Houd er rekening mee dat zij werk en privé op elkaar moeten afstemmen.’
‘Aldi probeert het in ieder geval wel. Het bedrijf presenteert zich als werkgever op markten en braderieën. Daar is een extern bedrijf voor ingehuurd. We doen dus onze best, maar het helpt allemaal niet. Zelfs premies voor medewerkers die nieuwe krachten aandragen werken niet. Er is gewoonweg niemand te vinden’
“De enige oplossing die volgens mij resteert is jezelf interessanter maken dan al die andere partijen die in dezelfde vijver vissen. Deels doen we dat natuurlijk al. Want eerlijk is eerlijk, ik zeg dan wel dat Aldi beter moet betalen, maar dat gebeurt ook al een beetje. In ieder geval vergeleken met andere supermarkten. Door onze omzetpremies komen wij doorgaans hoger uit dan wat collega’s elders verdienen. Het verschil kan oplopen tot wel 100 of 150 euro per maand. Daar kan je natuurlijk ook reclame mee maken.’
‘Nog zoiets: we hebben een fietsplan. Daar kan iedere medewerker met een contract vanaf twaalf uur gebruik van maken. Dat heb ik ook gedaan. Heeft me mooi 350 euro bespaard. Maar weten mensen buiten Aldi ook van het bestaan hiervan?’
‘De gouden sleutel voor mensen werven is wat mij betreft jezelf onderscheiden. Maak reclame voor jezelf. Vertel wat je goed doet. Niet alleen op een braderie, maar bijvoorbeeld ook op TikTok. Ga met je tijd mee. Luister, ik ben geen reclamemaker of pr-bureau, dus ik weet niet hoe je dit alles nu precies vorm zou moeten geven, maar er zijn zat partijen die dat wél kunnen. Schakel die in!’
‘Ik zal je eerlijk zeggen: ik hoop oprecht dat Aldi zich positief blijft onderscheiden op de arbeidsmarkt. Bespaar me dat collega’s op een gegeven moment hun Aldi-bloed opgeven en de supermarktwereld helemaal de rug toe te keren om elders aan de slag te gaan. Omdat ze daar meer verdienen en de werkdruk er een stuk lager ligt. Dat zou ik niet kunnen verdragen. Het blijft een mooi beroep, hier in het supermarktwereldje.’

Christel van der Stel: ‘We doen onze best, maar het helpt niet’