CAO
FNV-LEDEN: EINDBOD SUPERMARKTBAZEN ONVOLDOENDE
Tekst Ronald de Kreij Beeld Erna Bosschart, FNV

Margje van der Woude: ‘We gaan de basis verbreden.’
FNV Handel heeft de nieuwe cao Supermarkten dit jaar opnieuw niet getekend. Een meerderheid van de leden wees het eindbod van de werkgevers af, maar toonde ook geen bereidheid om actie te voeren voor een beter resultaat. De bond richt de focus nu op het volgende cao-overleg en gebruikt de tussenliggende tijd voor het mobiliseren van de huidige én nieuwe leden.
‘De werkgevers verenigd in de VGL (Vereniging van Grootwinkelbedrijven in Levensmiddelen) en LMB (Levensmiddelenbedrijf) stuurden aan op een poen-cao’, blikt FNV-bestuurder Margje van der Woude terug op het afgelopen cao-overleg. ‘Prima, vonden wij, want de torenhoge inflatie maakte een flinke salarisstijging zelfs al veel eerder noodzakelijk. De werkgevers wilden tevens een kortlopende cao. Ook prima, vonden wij, maar dan wilden we nog wel wat meer afspreken dan alleen een loonstijging.’
Uiteindelijk kwamen de supermarktwerkgevers na twee overlegrondes eind juni met een eindbod van 10 procent meer loon per 1 september voor een cao met een looptijd van 2 juli 2023 tot 1 juli 2024. ‘Vooral de ingangsdatum van de loonsverhoging was een breekpunt voor onze leden’, vertelt Van der Woude. ‘Waarom nog wachten op deze broodnodige loonstijging, zo vroegen zij terecht. Terwijl andere wensen van de bond zelfs helemaal niet werden ingewilligd door de werkgevers. Denk aan onderwerpen als de zondagstoeslag terug naar 100 procent, het schrappen van de jeugdlonen voor medewerkers onder 21 jaar en eindelijk échte maatregelen tegen de hoge werkdruk. Ook hadden we de werkgevers gevraagd de maatregelen uit te breiden waarmee oudere werknemers eerder kunnen stoppen met werken.’
Blik op campagne voor volgend jaar
Omdat vakbond CNV wél heeft ingestemd met het eindbod van de werkgevers, is de nieuwe supermarkt-cao ondanks het verzet van FNV-zijde toch op 2 juli van kracht geworden. Margje van der Woude en haar directe collega-bestuurder Danielle Wiek van FNV Handel hebben hun blik daarom nu gericht op de campagne voor volgend jaar.
‘Het plan is organisers in te zetten om meer leden aan ons te binden’, verklapt Van der Woude alvast. ‘Dat betekent dat we zoveel mogelijk supermarkten willen gaan bezoek om met de medewerkers te spreken en te vertellen over het belang van het vakbondslidmaatschap. En we willen natuurlijk ook meer actieve vakbondsleden aan ons binden, die zich op de werkvloer duidelijk durven en willen profileren als vertegenwoordigers van de bond. Ook zij kunnen mensen werven en leden helpen bij vragen of problemen. Zo verbreden we de basis van de bond en kunnen we indien nodig een steviger vuist maken. Hopelijk vergroot dit ook de bereidheid onder onze achterban om indien nodig actie te voeren.’
Een ander plan is om straks ook de medewerkers op de distributiecentra van Jumbo terug naar de cao Supermarkten over te hevelen. ‘Anders dan het personeel op de dc’s van de andere supermarkten vallen zij niet onder deze cao’, legt de FNV-bestuurder uit. ‘Zij hebben een eigen zogenoemde arbeidsvoorwaardenregeling, die de directie afspreekt met de ondernemingsraad. Zoiets moet je niet willen, vinden wij bij de FNV. Het gesprek over de arbeidsvoorwaarden van werknemers moet worden gevoerd door een onafhankelijke partij. Een vakbond dus. Dat geeft de werknemers die het aangaat de ruimte om wanneer het overleg niet opschiet hun wensen kracht bij te zetten met acties.’
‘HET PLAN IS ORGANISERS IN TE ZETTEN OM MEER LEDEN AAN ONS TE BINDEN’