VAKBONDSSUCCES-1

ONLINE VAKBONDSWERK

Tekst Ronald de Kreij Beeld Doon van de Ven

Twee keer per jaar voeren de kaderleden van FNV Handel bij Lidl landelijk campagne. Dan trekken ze gedurende een week het land in en bezoeken collega’s. Dit jaar strooide corona roet in het eten. Daarom lanceerden ze een online-campagneweek. Met verrassend veel succes.

Joyce van Gils, werkzaam bij Lidl in Amstelveen: ‘De online-campagneweek kreeg al snel een leuke en interessante wending. We wisten van tevoren totaal niet wat we ervan konden verwachten. Maar de aanpak bleek ontzettend goed aan te slaan. De grote respons verraste ons zelfs.’ ‘De aanpak was als volgt. Kaderleden fotografeerden zichzelf voor een Lidl-vestiging. Die foto’s hebben we geplaatst op onze Facebookpagina FNV Kadergroep Lidl. Daarmee gaven we aan dat we de betreffende vestiging virtueel bezochten. De medewerkers van de betreffende winkels, maar uiteraard ook anderen, konden daar op reageren. De contacten die we normaal ter plekke zouden hebben gehad, hadden we nu dus op Facebook. Dat heeft echt heel leuke gesprekken opgeleverd. En veel nieuwe actieve leden. Dat komt mede omdat onze vakbondsbestuurder Fatma Bugdayci later nog veel mensen heeft gebeld die op Facebook hadden gereageerd. Ze vroeg hoe ze het hadden gevonden, en of ze mogelijk ook eens iets zouden willen doen voor de bond, zoals folders neerleggen.’

‘Net als anders hebben we ook dit jaar twee keer campagne gevoerd. Maar nu online dus. Eén keer voor de zomer, en één keer na de zomer. De tweede keer hebben we onszelf met mondkapjes gefotografeerd. Om het verschil tussen de eerste en de tweede week te laten zien. Vooral kaderlid Carin Steenbergen heeft in deze week ontzettend veel gereisd. Wat het succes van deze campagne heeft versterkt, is dat die zo goed is verlopen ondanks de coronacrisis. Dus we hebben een negatieve situatie kunnen ombuigen naar iets positiefs.’ ‘Hoe leuk en succesvol de online-campagneweken ook zijn verlopen, voor volgend jaar hoop ik wel weer persoonlijk contacten te kunnen leggen. Maar of dat gaat lukken, weet ik niet. Gelukkig hebben we in het slechte geval een goed alternatief achter de hand. Dit dus. Online werkt ook goed, zo is wel gebleken.’

‘WE HEBBEN EEN NEGATIEVE SITUATIE KUNNEN OMBUIGEN NAAR IETS POSITIEFS’

Marko van den Brink, Purmerend

Carin Steenbergen, Soest

Ogur Turgay, Tiel

Fabian Hettema, Lemmer

Carin Steenbergen, Ermelo

Ihsan Unal, Weert DC