VOORWOORD

PASSIE EN BEZIELING

Marjo Bongers werkt met passie en bezieling bij Ikea in Heerlen. Maar ze zet zich ook met hart en ziel in als kaderlid van FNV Handel. Beide functies vullen elkaar goed aan, zo leert de praktijk.

Ikea is een fijn bedrijf om voor te werken. De sfeer onder de collega’s is goed en door de vele klanten heeft elke dag zijn eigen leuke momenten en uitdagingen. Ik houd van verandering. Omdat het bij Ikea mogelijk is om elke vier jaar van functie te wisselen, is dit voor mij de perfecte werkplek.

Uitdaging is voor mij belangrijk. Dit vind ik ook als vakbondskaderlid voor FNV Handel. Onder de bescherming van mijn FNV-pet kan ik zaken bespreekbaar maken en zo van Ikea een nog mooier bedrijf maken. Ikea heeft momenteel te kampen met een hoog ziekteverzuim, collega’s die elders werk zoeken, ontevredenheid over het gevoerde beleid. Samen met mijn collega-kaderlid zijn we gestart met digitale praatsessies voor collega’s op de werkvloer. Dit slaat goed aan! Het feit dat een plan zo goed werkt, geeft enorm veel energie en maakt je dag weer helemaal goed.

Hoe gaat het er dan aan toe op die werkvloer? Nou, er hebben zich wel wat veranderingen voorgedaan die niet bepaald ten goede komen aan het personeel. Waar Ikea vroeger een heel platte organisatie was, is het nu veel hiërarchischer. Met managers die geen feeling meer hebben met de werkvloer, er is willekeur in mogelijkheden voor medewerkers, er leeft een angstcultuur... Steeds meer medewerkers verlaten Ikea. Dat is denk ik een duidelijk signaal dat er iets moet veranderen.

Een goede stap naar verbetering is onze nieuwe cao. De salarissen gaan met 40 cent per uur omhoog. Dat betekent voor iemand met een uurloon van 10 euro toch mooi 4 procent erbij. Dat is een fantastisch resultaat. Toegegeven, er is nog een hele weg te gaan richting ons streven: over twee jaar minimaal 14 euro per uur. Maar je moet altijd een doel houden, zeg ik dan maar. Voorts is de cao inclusief geworden, waardoor bijvoorbeeld ook samengestelde gezinnen aanspraken kunnen maken op diverse soorten van verlof. De werkgroep duurzame inzetbaarheid gaat gelukkig verder met zijn goede werk. In eerste instantie wilde Ikea hier namelijk mee stoppen. Want te duur, zo was het argument. Een groot compliment aan onze cao-delegatie voor dit behaalde succes!

Dit Kerstnummer van het FNV Handel e-Magazine heeft als thema passie en bezieling voor het werk. Bij Ikea richten wij ons nu vol passie op zaken die geen geld kosten: schouderklopjes en andere blijken van waardering, iedereen gelijk, respect hebben voor elkaar, zelf het goede voorbeeld geven… Of zoals wij bij Ikea zeggen: een zo goed mogelijk leven voor zoveel mogelijk mensen. Fijne feestdagen allemaal!

Marjo Bongers, kaderlid van FNV Handel

Deel deze pagina